pátek 7. října 2011

Delosperma spamanthoides – Delosperma „spalmanthus“ – Delosperma sp. Beaufort West – D. „acanthodes“ - Drosanthemum sp. -> tak která to je?!

        Dříve, tedy ještě tak před dvěma lety, když se mi delospermy pouze „jen“ líbily jsem problematiku kolem tohoto zmatku ve jménech neřešil, vlastně jsem o něm ani nevěděl a své rostliny pěstoval pod jmény, pod kterými jsem je zakoupil. Tak tomu bylo i u jména D. spalmanthoides, lákavě ba až magicky vyhlížející roslina z obrázků na internetu tvořící kompaktní stříbrné bochánky s růžovými kvítky se mi nesmírně líbila, nicméně k dostání příliš nebyla a s objednávkou z firmy Yuccaland mi nepřišla, prý byla vyprodaná, čemuž jsem se nedivil. Pak jednou při návštěvě zahradnictví u nás v Budějovicích mne do oka uhodily dvě věci – nabízely delospermy a na jmenovkách se skvělo jméno D. spalmanthoides. To že rostliny byly víceméně zelené jsem moc nebral v úvahu, vždyť pocházely ze známého botanického zahradnictví u Jindřichova Hradce a jejich „zelenost“ jsem přičítal zahradnické „velkovýrobě“, kdy jsou rostliny často hnojeny a „hnány“ takovým způsobem, že často ani kovaný odborník v oné obludě nepozná jistý taxon. Nicméně rozdíly byly natolik patrné, že jsem ke své rostlině připíchl jmenovku se jménem D. spalmanthus, které jsem našel na českém internetu. Mezitím se na webu objevila česky psaná stránka nadšence do delosperem, který mnohá nedorozumění ve spolupráci s odborníky na tento rod osvětloval (mně určitě) a odhaloval ten obrovský zmatek, který byl za relativně krátké éry pěstování těchto rostlin vyvolán, s tím, že je to přímo GIGANTICKÝ bordel nemohu v současnosti než souhlasit. Má rostlina, jež je i na fotografii byla později determinována jako jakési blíže neurčené Drosanthemum, tedy rod, který je delospermám blízko příbuzný. Jako D. spalmanthoides bývají také označovány často rostliny sbírané v horách nedaleko jihoafrického města Beaufort West, rostlina je dokonce vyzobraznena na stránkách tohoto města. Také firma Yuccaland začlenila do své nabídky rostlinu s názvem D. acanthodes, jež je uvedeným rostlinám také velmi podobná. Ovšem i toto jméno, stějně tak, jako název D. spalmanthus, za níž jsem původně svou rostlinu považoval bylo neplatné. Oba názvy jsou zahradnické nesmysly! Má rostlina tedy zůstává beze jména, možná je to nějaké Drosanthemum, nevím. I přes fakt, že nevím, o jakou rostlinu se jedná či z jaké je lokality se jedná o nádhernou rostlinu, která je velmi dolná vůči našim zimním podmínkám, za dvě sezóny jejího pěstování mohu konstatovat, že je vhodná pro zcela vhodnou výsadbu na dobře drenážované chráněné místo, i při teplotách hluboko pod – 20 °C nebyla zjevná jakákoli poškození mrazem. O rostlinách D. spalmanthoides či sp. Beaufort West někdy jindy.
Dodatek: po přečtení článku mým kolegou a velkým machrem na Delospermy Markem Chaloupkou jsem byl obeznámen s tím, že vyzobrazené rostliny náležejí k právoplatnému druhu Delosperma luckhofii, jež z hor v okolí města Beaufort West byla popsána.Tímto mu děkuji a jsem rád, že jsem zase o krůček blíže k tomu, aby všechny mé rostliny jednoho dne měly správné jmenovky pokud možno bez zkratky sp. 

Delosperma sp. Beaufort West, RSA
Delosperma "spalmanthus"

Delosperma spalmanthoides Komsberg Pass, RSA

6 komentářů:

  1. Jsem slavnýýýý. :D
    Hele. Je třeba být trpělivý. Myslím, že se k tomu jednou dobereme a budeme mít kytky pojmenované správně. Botanika je pavěda, takže to nebude hned a už budeme mít šedivé vousy a vlasy.
    Pak přijde nějaký mladý a ambiciózní botanik a všechno nám to přejmenuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Poslední problém bude taky s pravou Delospermou spalmanthoides, která, jak už víš, nejspíš není Delosperma. A nejspíš oprávněně.

    OdpovědětVymazat
  3. :-D ve "slávu" doufám také, tedy v návštěvnost, že to budou lidé chtít číst a pod. :-) No já mám moc rád pořádek, ale škatulkování naproti logičnosti, proti proudu rostlinné fylogeneze mi je krutě proti srsti, takže než toto, také bud mít raději na cedulkách sp., já si myslím, že bordel v Delospermách je prostě proto, že do Lesotha nejel nikdy botanicky založený pěstitel, byli tam pouze nadšenci, jež zajímá především pěstování, oboje, tedy botaniku a udržování a rozvíjení sbírky dělat nelze, rozhodně ne dlouhodobě, já momentálně do obého dělám, ale v budoucnu bych rád zůstal pouze u druhé činnosti, no to jsem se trochu se teď trochu zamotaně rozkecal, tak zatím vše ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. V Lesothu byly i kapacity. Jenže těch rostlin je šílený množství. Navíc jsou děsně variabilní a ještě k tomu se rády kříží. Celá čeleď Mesembs je podle mého natolik rozsáhlá a neprobádaná, že se ještě máme na co těšit. :D

    OdpovědětVymazat
  5. K té návštěvnosti.....jsem jako IT naprosto mimo, takže ti neporadím. Sám jsem s pouhým přihlášením bojoval 3x, než se mi povedlo. Pokaždé jsem to v lehčím rozrušení zavřel,ale jsem mezek a jen tak se nevzdávám. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Tak zůstaň přihlášený, ulož heslo, ono ti to pak řekne vybrat profil a automaticky ti to vybere ten tvůj ;-)

    OdpovědětVymazat